teisipäev, märts 07, 2006

 

Kalad

Küsimus:
Vaatasin dok.filmi haikaladest, kuidas hai suu ammuli ründas oma saaki.
Sellest ajast peale vaevab mind küsimus, et miks kaladel vesi kurku ei
lähe. Ma saan aru küll, et nad on Jumala poolt natuke "teisiti ehitatud"
aga mind just huvitabki, et mis asi neil takistab vee kurku tõmbamist.

Vastus:
Hea, et küsija mainis dokumentaalfilmi haikaladest. Muidu ma oleks
arvanud, et tegemist on kalapoeg Nemo fänniga.
Minu arusaam antud küsimuses on selline, et haikala suu tegelikult üldse
ei sulgugi aga ta on hüdrodünaamiliselt (tuletatud sõnast
aerodünaamiline) ehitatud kere külge sellisesse kohta, et eriti palju
vett just sisse ei lenda aga midagi voolab hammaste vahelt läbi iga
kell. Nina tõrjub esimese veemassi laiali ja suu avamisega on hail endal
võimalik regullida suhu lendava vee hulka. Vaata ka haikala suu
nurkasida...
Need on ehitatud nii, et vesi saaks külgedelt vabalt välja voolata.
Ilmselt reguleerib kala ise seda oma keelega. Kui ikka keel paksuks
panna ja suu nurkade lähedusse välja lükata, siis enamus vett voolab
suunurkadest välja ja neelu ei lähe otseselt midagi, isegi kui suu on
pärani lahti.
Kui amps on suu suhtes õite asendi kätte saanud (target locked), siis
peletis lihtsalt avab kõik vee sissevõtu kanalid ja tõmbab saagi koos
teda ümbritseva H2O-ga kurku. Ma ütleks lausa kolinal.
Vot seda ma ei viitsi ega hakkagi järgi uurima, kas üleliigse veemassi
väljalaskmiseks seedeelundkonnast haikala röhitseb või peeretab.


Comments:
eks inimesel on ju ka nii, et (minu viimase aja avastus tegelikult) selleks, et pead tahapoole kallutades suus olev veelonks kolinal kurku ei kukuks, ajad sa (mõtlematagi) keele kurgu ette vastu suulage.
 
ainult et.. kaladel pole ju keelt. või on?
 
no vabandage. ma võiksin ju vastata küsimusele kala keele asjus moblaga tehtud fotoga aga tore oleks mitte pärssida kaasuudishimulike entusiasmi. marss lähimasse kalapoodi või kalaletti kaladele suhu vahtima. ei, mitte täna, kell on palju. homme.
 
no vabandage. ma võiksin ju vastata küsimusele kala keele asjus moblaga tehtud fotoga aga tore oleks mitte pärssida kaasuudishimulike entusiasmi. marss lähimasse kalapoodi või kalaletti kaladele suhu vahtima. ei, mitte täna, kell on palju. homme.
 
Lõpused on ehk õige vastus?
 
mina olen ka lugenud tarkust, et haikalal läheb vesi suust sisse ja lõpustest välja. seda nimetatakse hingamiseks. ja isegi seda, et hai peab enamvähem koguaeg ringi ujuma, et lõpustest piisavalt palju vett läbi voolaks, et ta oma hapnikulaksu kätte saaks. kuigi mida kiiremini ujuda, seda rohkem hapniku ka kulub.. ma ei tea.
 
Postita kommentaar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Alates 24. November 2005.